۱۳۸۹ شهریور ۲۱, یکشنبه

کمی گپ گیاهی



 عکس از مژگان



من نمیدونم چرا از یاد و حرف زدن در مورد درمنه خسته نمیشم. اینجا هم گیاهان خوش بوی بسیاری را مردم در خانه ها بعنوان گلهای باغچه میکارند که معروف ترین آنها پونه است. انواع پونه و نیز گیاهان خواهر این گیاه و نیز خواهران نعنا که در تابستانهای معتدل سوئد میتوان آنها را داشت. در برخی شهرهای سوئد باغ های گیاهی عمومی هست و مردم میتوانند در آنها انواع گیاهان را مشاهده کنند. در شهر لوند   Lund  که من تا هفت سال قبل آنجا زندگی میکردم یکی از این باغهای نمونه بود که درخت توت هم داشت. من حتا در برخی گل فروشی های بزرگ تاکهای انگور هم دیده ام اما هنوز کاملا دقت نکرده ام که طرز کاشت و برداشت آنها چگونه است. چنانچه دست مان به یک خانه ویلایی رسید و از این آپارتمان مهاجرت کردیم حتما کارهایی در این مورد خواهم کرد.
باری، در شهر لوند حتا یک نوع بگوییم آکواریوم گیاهی هم وجود داشت (اسمش را نمیدانم) که در آن برخی گیاهان مناطق نزدیک استوا را میشد دید. در شهر خودمان گوتمبرگ یکی از آن بهتر هست که وقتی وارد آن میشوید آنقدر هوایش شرجی است که لباس آدم به تنش میچسبد. در این مجموعه گیاهی میتوان پروانه های رنگارنگ و نیز پیله های آنها را که از گیاهان آویزان هستند مشاهده کرد. بسیار جالب است. از دیدنی های این مجموعه یکی هم آکواریوم بزرگ آن است که چندین نوع ماهی زیبا و لاک پشت و حتا کوسه دارد. عمق آن پنج متر و طول و عرض آن ده پانزده متر میشود. برای رسیدگی به این آکواریوم کارمندان باید با لباس غواصی به داخل آن بروند. من دو بار این مجموعه را دیده ام. دفعه بعد اگر رفتم برایتان عکس خواهم گرفت. البته معمولا این گونه مکانها را با مهمانها باید رفت. یاد یکی از سفیران سابق ایران در پاریس افتادم که میگفت 149 بار از برج ایفل به همراه مهمانان دولتی که از ایران میآمدند بالا و پایین رفته بود.
   چنین صحنه ای در حیاط خانه های سوئدی بسیار رخ میدهد. یعنی مرد تلاش نمیکنند زمین را با خاک ریزی هموار کنند بلکه این بخش از تخته سنگ که بیرون زده بسیار زیباست. تلاش میکنند آنرا با گیاه آرایش کنند و یک حیاط زیبا در بیاورند.
بسیار میشود که گیاهانی مثل پونه در کنار این تخته سنگها میکارند و بسیار زیبا میشود.
  در اینجا صاحبخانه از سرخس و کاجهای رونده و سایر گیاهان برای آرایش تخته سنگ پشت خانه استفاده کرده و عصرها میتواند یک قلیان دبش در کنار آن بخورد!


در اینجا هم خانه ای را از خیابان مشاهده میکنیم که چگونه از تخته سنگ برای زیبایی خانه استفاده شده. در اصل این منطقه همه اش کوه است و آنها هنگام خانه سازی مجبورشده اند بخشی را خاک ریزی کنند اما نه الزاما همه را. مثلا این قطعه از کوه بیرون مانده و بسیار زیباست.


اینها را گفتم که بگویم که میشود در خانه های آنجا هم از درمنه و اورس و پونه و سایر گیاهان برای زیبایی حیاط خانه ها استفاده کرد.

۴ نظر:

  1. راستی امروز توجه کردم که تعداد بازدیدها از این وبلاگ از ده هزار گذشته است. البته من از دوهزار شروع کردم لذا تا اینجا فقط هشت هزار است. گفته باشم که بعدا با من گرون حساب نکنید.

    پاسخحذف
  2. مسعود ؛ اقا خیلی خوشحال شدم این سایتو دیدم
    من اصلیتم مومن ابادی هستش
    انشاالله که بلد باشین ولی تهران زندگی میکنم
    واقعا اونجا یه دنیای دیگست

    پاسخحذف
  3. محسن- آری دایی جان خوش آمدی. نومناواده بلدوم. ننکلان مان نومناوادی بود.
    ننکلان که همان ننه کلان باشد یعنی مادر بزرگ
    نومناواد هم یعنی مومن آباد

    پاسخحذف
  4. با سلام.نام آكواريوم هاي گياهي هرباريوم است.موفق باشيد

    پاسخحذف

اگر برای نوشتن نظر مشکل دارید، زیر این قسمت که نوشته «نظر به عنوان» ، روی زبانه (یعنی آن مثلث کوچک) را کلیک و نام ناشناس را انتخاب کنید و نظرتان را بنویسید و اگر خواستید نام خودتان را نیز بنویسید