۱۳۸۹ مهر ۸, پنجشنبه

به یاد تونی کرتیس

  






عرض به حضورتون نظر به اینکه حرف زیادی از اونطرفها ندارم و بازهم دوستان سر میزنند گفتم دست کم هروقت خواستم گپی بزنم بازهم اینجا بد نیست. با همشهری ها هم یک گپی بزنیم که ارتباط هم قطع نشه. این مطلب را در جای دیگری نوشته بودم گفتم اینجا هم بگذارم. مطلبی است در مورد تونی کرتیس هنرپیشه محبوب دوران نوجوانی ما. اینکه یاد او را در اینجا میکنم از این جهت است که او و راجرمور هردو هنرپیشه های محبوب من و دوستان هم سن و سال دوران دبیرستانم بودند. سریال کاوشگران که این هردو در آن بازی میکردند از محبوب ترین ها بود و در راه مدرسه صحبت این سریال و گوشه کنارهای بامزه آن سر ما را گرم میکرد. من و منیژه که پای ثابت این سریال بودیم.  مدتی این سریال شبها و سپس بعد از ظهرها تکرار شد. تونی کرتیس از نظر ما پسرها خیلی ایده آل بود و دلمان میخواست بزرگ شدیم مثل او رفتار کنیم. راجرمور که در این سریال نقش یک نجیب زاده را داشت و مثل یک نجیب زاده انگلیسی هم رفتار میکرد و سخن میگفت چندان چشم ما را نمیگرفت. تونی کرتیس بسیار بامزه بود و صدای دوبلور او نیز بسیار به او میآمد. بعدها که صدای اصلی او را شنیدم اصلا خوشم نیامد و هنوز هم او را با صدای دوبلورش بیاد میآورم.
تونی کرتیس زاده نیویورک و اصلیت مجارستانی داشت. در سال 1925 بدنیا آمد و مدتی هم در جنگ جهانی دوم شرکت داشت. در لینک زیر از یوتوب آهنگ آغاز سریال کاوشگران را بهمراه تکه آغاز آن سریال می بینید که در آن چگونگی رشد و بزرگ شدن تونی کرتیس و راجر مور را نشان میدهد. عکسهای دوران کودکی حقیقی هستند. اما آن قسمت از عکسها و فیلمهای آغاز هر برنامه که به خود سریال مربوط میشود به زندگی اینها ربطی ندارد. در سریال کاوشگران راجر مور یک نجیب زاده (مثل دوک یا ارل) بود و تونی کرتیس یک میلیونر تقریبا بی پول که اگر یک میلیون دلار بدست می آورد ظرف دوسال آن را به هفت میلیون دلار میرساند. در این سریال این هردو توسط یک قاضی یا دادستان جذب یک کار میشوند و آن حل مسائلی بود که پلیس از حل شان عاجز بود. چیزی شبیه بالاتر از خطر. با تونی کرتیس برای اولین بار در این فیلم آشنا شدم اما آنها که فیلم اسپارتاکوس و بندباز را رفته بودند جلوتر از من آشنا بودند. بعدها در تهران فیلم بندباز را دوباره آوردند و من فرصت کردم این فیلم زیبا با شرکت تونی کرتیس، الیزابت تایلور، برت لنکستر را تماشا کنم.
در اولین فیلم این سریال این هردو از هواپیما پیاده میشوند. تونی کرتیس با مهمانداران دست میدهد و پای هواپیما ماشین اش را تحویل میگیرد اما راجر مور با دخترهای مهماندار سوار ماشینش میشود و رقابت از همینجا آغاز میشود. راجر مور دخترهای مهماندار را مقابل یک هتل پیاده کرده و میبوسد و این بیشتر تونی کرتیس را تحریک میکند. جریان فلیم در جنوب فرانسه و در کشور موناکو رخ میدهد که این دو سوار دو ماشین اسپرت آخرین مدل شبیه کامارو هستند که در آن زمان رویای ما بود (الان هم هست!).
خلاصه در این فیلم با این شروع جالب این دو با یکدیگر دوست میشوند و شروع به همکاری میکنند. در پایان این مطلب در لینک زیر این بخش جالب شروع فیلم را ببینید. در همان صفحه یوتوب صحنه های دیگری از سریال را میتوان دید.


یاد تونی کرتیس زنده بادا. یاد هرکس که برای بشریت شادی آفرید، زنده بادا. نباشد آنکه زندگی مردمان را تلخ میکند و مرگ و نفرت و جنگ می آورد.

http://www.youtube.com/watch?v=AVFF-2m58Co 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

اگر برای نوشتن نظر مشکل دارید، زیر این قسمت که نوشته «نظر به عنوان» ، روی زبانه (یعنی آن مثلث کوچک) را کلیک و نام ناشناس را انتخاب کنید و نظرتان را بنویسید و اگر خواستید نام خودتان را نیز بنویسید