۱۳۸۹ شهریور ۱۲, جمعه

معمار اصفهانی و طراح سوئدی




من فکر میکنم که بین کمپانی های مرورگر اینترنت جنگ و دعواست. ریحانه مدتها بود که عکسهایش را فرستاده بود و هرچه میکردم آپلود نمیشد. امروز بجای مرور گر فایرفاکس که به آن عادت دارم از اکسپلورر استفاده کردم و شد! دفعه قبل با اکسپلورر هم نمی آمد. خلاصه نمیدانم مشکل کجا بود.

عکسها از ریحانه


 

 ریحانه در توضیح عکسها مینویسد که این بنا «خانه رضی باقری» است و به «خانه باقری» ها شهرت دارد. خانه بزرگ بوده و در بافت قدیمی دهملا قرار داشته و در طی سالها بتدریج خانه های دیگر از آن جدا شده اند اما بنای قدیمی (اعیانی) برجا مانده و حدود صد سال قبل توسط یک معمار اصفهانی مرمت شده است. خانه های اطراف نیز به همین شکل چهار ایوانی و خشتی و گلی هستند. خانه دارای دالان دراز، هشتی زیبا و اتاقهای با سقف گنبدی هستند. ریحانه مینویسد که در دوران کودکی که برای گذراندن تعطیلات به دهملا می آمده این اتاقها برایش بسیار اسرار آمیز بودند.
در زیر نیز نمای دیگری از این بنا را مشاهده میکنید؛





در عکس بالا رد پای «تکنیک» در خانه باقری ها کاملا مشهود است. اصل دیوارها برای چشماها آشناست. خانه های بسیاری در آن نواحی چنین طرح و ساختاری دارند. بعد از آن نگاهی به عکس نشان میدهد که پس از شمع و فانوس و گرد سوز و چراغ زنبوری در دهه 50 برق به دهملا رسیده و آن لامپ که از بالای ایوان آویزان است یادگار آن دوران است. سمت راست کولر دستی آبی نیز جلوه دیگر تکنیک است. و البته که امروزه حضور ماهواره و موبایل و اینترنت در قلعه حاجی و دهملا نشانگر آن است که آخرین تکنیکهای جهان نیز در اختیار این مردم هست و اگر قوم مغول بگذارند همین امروز جوانان آن نواحی نیز همانقدر دنیا را بدست خواهند داشت که جوانان سوئد یا آمریکا.  متاسفانه قوم مغول همواره «آلوده شدن جوانان» را بهانه میکنند و از وصل شدن اینترنت پر سرعت و ارزان به مردمان کشور جلوگیری میکنند.

فقط همینقدر را برای تان بگویم که اینهمه که قوم مغول میگویند دنیای غرب فاسد است و بر روابط نامشروع زن و مرد در کشورهای اروپایی تاکید میکنند و در مورد اینترنت و آلوده شدن جوانان تاکید میکنند همه اش مزخرف است. این مردم شریف و نجیب هستند.  اگر منظورشان عکس و فیلم آنچنانی است که در ایران همه نوعش در دسترس همه هست.  دسترسی به جنس مخالف آنقدر که در ایران برای هرکسی وجود دارد در سوئد وجود ندارد. باید شما در این دنیا باشید و کنار دریا تنهای لخت را ببینید که کسی اصلا توجهی نمیکند. شاید برای تان دقایق اول جالب باشد.. یعنی جالب باشد حتا سکسی هم نیست. اما بعد از حد اکثر یک ساعت که چشم تان عادت کرد نگاه تان به مناظر زیبای اطراف دوخته میشود و دیگر به بدنها بر نمیگردد. این را من بارها در مهمانهایی که از ایران می آیند دیده ام.
در سوئد تن فروشی یک جرم است و تن فروش را به زندان میاندازند. در سوئد فاحشه خانه نداریم. در ایران اما مکانی برای تن فروشی رسمی هست اما اسمش را عوض کرده اند. دفترهایی برای صیغه کردن در قبال مبلغی معین درست کرده اند. اگر اینها این بساط را در سوئد براه میانداختند تمامی زنان و مردانی که در این معامله شرکت داشتند را دستگیر میکردند و کسی هم که معامله را برقرار میکرد و صیغه را میخواند نیز بعنوان واسطه دستگیر میکردند. البته معنای این حرف این نیست که رابطه آزاد زن و مرد در سوئد ممنوع باشد. یک زن و یک مرد میتوانند چه با صیغه یا بدون آن باهم رابطه داشته باشند اما اگر قرار باشد کسی بابت این رابطه پول بگیرد این ممنوع است. دلیل این ممنوعیت هم این است که دولت میگوید هیچ دلیلی برای تن فروشی وجود ندارد. در سوئد هرکسی جا ندارد، دولت به او آپارتمان یا یک اتاق میدهد. اتاق گرم با حمام و آب گرم. پول غذا و دارو و دوا و دکتر. خلاصه دلیلی نه برای گدایی هست و نه برای تن فروشی. کسی که تن فروشی میکند جامعه را فاسد میکند و میخواهد بگوید که اشکالی ندارد که آدم برای بدست آوردن پول بیشتر شرافتش را بفروشد. حالا شما بگویید آیا جامعه و دولت سوئد فاسد است؟
در هلند و آلمان فاحشه خانه رسمی در یک یا دو خیابان کوچک شهرهای بزرگ هست. اما به تن فروشها به چشم «کارگر» نگاه میکنند. تن فروشها نیز مثل سایر کارگران باید از درآمدشان به دولت مالیات بپردازند و از حقوق و بیمه پزشکی و مزایا و سندیکا و بازنشستگی برخوردار هستند.

خوب.. حرف تو حرف آمد ما هم که روده دراز. برویم سر مطلبی دیگر؛



عرض شود خدمت سروران عزیز که مدرسه ما هم شروع شده و اگرچه هنوز کلاسها تق و لق است اما یواش یواش داریم راه میافتیم. در کلاس  دونفر هستیم که سن مان بالای 50 است و یکی دوتا هم چهل و سه چهار تا هم بین 30 و چهل و بقیه زیر سی سال هستند. بیشتر نفرات کلاس بین 20 تا 25 سال سن دارند.
گفته بودم که .. من طراحی صنعتی میخونم و پس از طی دوسال و نیم دوره ام بوسیله کامپیتور قطعات صنعتی و یا لوله ها و ظروف صنعتی بزرگ و کوچک را طراحی و ترسیم میکنم. اسم مدرسه هم به سوئدی میشه مدرسه عالی تکنیک.
در سوئد و بطوری کلی در کشورهای سرمایه داری غربی هیچ چیزی بی مصرف نمیماند. کارگر بی مصرف نداریم. کامند بیکار نداریم و اینطور نیست که در هر اتاقی عده ای مشغول مگس پرانی باشند. چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی به هر اتاقی که سر میزنید کله ها توی کامپیوتر است و مشغول کار هستند. ادارات صفحات پرسه زنی اینترنت مثل فیس بوک را بلوک کرده اند و علاوه بر آن صفحات کامپیوترها به طریقی است که از بیرون دفترها نیز قابل تماشا هستند و افراد اگر در حال پرسه زدن در اینترنت باشند انگشت نما میشوند.  به همین ترتیب سن و سال بالا دلیلی بر بازنشستگی نیست و افراد تا سن 64 سالگی باید کار کنند و همه نیز در این امر همنظر هستند که باید چنین باشد. تصور نمیکنم ما ایرانی ها با این امر موافق باشیم. دلیلش این است که ما را در سرنوشت خودمان شرکت نداده اند و برای همین طلبکاریم. اگرنه در همه کشورهایی که بسامان هستند و حساب و کتاب در کار است به صرف 30 سال خدمت کسی را بدون دلیل طبی بازنشسته نمیکنند.
باری.. برویم سر کلاس دوم خودمان. بصورت تئوری من فقط با یکی از برنامه هایی که یک ماه با آن کار کرده ام باید بتوانم کارخانه ای را که در عکس می بینید طراحی کنم. البته.. فقط همین برنامه نیست بلکه مقادیری هم درسهای مقدماتی در مورد مکانیک و فلزات و اندازه ها و ریاضیات و خلاصه درسهایی که لازمه کار است را فرا گرفته ام. از این هفته برنامه قوی تری را فرا خواهم گرفت که آن نیز همین کار را انجام میدهد اما بسیار وسیع تر.
در زیر بنامه دیگری بنام Inventor هست که آنرا نیز بیش از یکماه نخواندم و چنانچه در آن عمیق تر شوم میتوانم یک لودر را با آن طراحی کنم. البته... فقط طراحی آن. اینکه یک لودر چگونه کار میکند را باید طراحان و مهندسان برنامه اش را بریزند و به کسانی مثل من بگویند که برای شان با کامپیوتر بصورت سه بعدی بکشیم. من به اندازه ای از مهندسی فرا میگیرم که بتوانم حرفهای آنها را بفهمم که چه میگویند و چه میخواهند. درسی که من میخوانم اگر بیست سال پیش بود باید چهار سال میخواندم اما کامپیوتر بسیاری از وظایف مهندسی را بعهده گرفته و کار ما راحت شده است و یک سال و نیم به ما تخفیف داده اند.



البته تمامی این دستگاه را با inventor  میتوان در کامپیوتر طرح کرد و برنامه این قدرت را دارد که آنرا بکار بیاندازد و آزمایش کند. اگر کار کرد شروع به ساختن اصل آن میکنند.
خلاصه اینکه جوانان غیور مملکت قلعه پایین و دهملا و دهات اطراف.. بشتابید که دنیای فردا از امروز میتواند در دستهای شما باشد. من دارم در یکی از پیشرفته ترین مدارس عالی دنیا درسی را میخوانم که براحتی در دسترس شماست. این برنامه ها در ایران هست. این چند برنامه را بروید یاد بگیرید؛
PDMS   - INVENTRO - SOLIDWORKS- AUTOPLANT- AUTOCAD 
بروید از هر سازمان دولتی یا مرجعی که میتوانید کمک بگیرید یا اگر میتوانید خودتان. همینها کافیست. همان مکانهایی که این برنامه ها را به شما تدریس میکنند برای تان کار نیز پیشنهاد میکنند. و این تازه هنوز شروع است. امروز بخشی از شرکتهای سوئدی که کارمند کافی ندارند، برخی طرح هایشان را به هند سفارش میدهند و در هندوستان یک شرکت کامپیوتری کوچک توسط یک جوانکی که این برنامه ها را بلد هست آنر برای سوئدی ها طراحی کرده و با اینترنت به سوئد منتقل میکند به همین راحتی کلی پول به جیب میزند.

۱ نظر:

  1. عليرضا شمس- جناب كردي خيلي برام جالبه (البته اگر درست متوجه شده باشم) كه شما با اينكه دوران ميانسالي خود را مي گذرانيد اما باز هم اينقدر به روز و به اصطلاح آپديت هستيد . شايد به دليل اين است كه اوضاع و احوال كاري و شغلي در اونجا اقتضاي اين امر رو داره . راستش اينجا هم خيلي ها نرم افزارهاي زيادي رو كار كرده اند و شايد در حد بسيار بالايي هم يادگرفته اند . اما متاسفانه شرايط بهره برداري و استفاده از اين دانسته ها خيلي محدود است.حتي اگر در كاري را هم سفارش بگبريم ،اولا پولي به ما نمي دهند و ثانيا براي كارهاي از اين دست قيمت هاي بسيار پاييني رواج دارد . البته اينها به صورت كلي است و نه فقط در اون نرم افزارهايي كه گفتيد .حتي در مورد برنامه نويسي نرم افزار هم كه همانطور كه خودتون فرموديد هندي ها توي خونشون نشستند و دارند سفارشات مايكروسافت و ... رو انجام مي دهند ،در اينجا ما فقط به يك نرم افزار نويسي ديتابيس مطلق اكتفا مي كنيم و اون هم مي مونه توو گنجينه هاردمون !!!! به هر حال خيلي حال مي كنم كه اينقدر سرزنده و با انرژي مي نويسيد و لهجه رو هم از ما بيشتر حفظ كرده ايد. خب زياد كاچگي نمي كنم .

    پاسخحذف

اگر برای نوشتن نظر مشکل دارید، زیر این قسمت که نوشته «نظر به عنوان» ، روی زبانه (یعنی آن مثلث کوچک) را کلیک و نام ناشناس را انتخاب کنید و نظرتان را بنویسید و اگر خواستید نام خودتان را نیز بنویسید