۱۳۸۹ مهر ۱۵, پنجشنبه

گزارش تصویری از تصفیه فاضلاب

 دیروز صبح داشتم از مقابل ایستگاه مرکزی گوتمبرگ رد میشدم گفتم این عکسها را بگیرم. قدیمها یادمه که کارگران ساختمان در ایران در همان ساختمانها چای و غذای شان را در هوای گرم و سرد میخوردند و خبری از دستشویی و غیره نبود. در سوئد در کنار هر ساختمان سازی این کانتینرها را نیز برپا میکنند که اتاقهای مهندسین و کارهای اداری نقشه کشی، رخت کن، حمام، غذاخوری با ده دوازده تا میکرو برای گرم کردن غذا و نیز وسایل صرف قهوه و چای و غیره. 


همچنین دیروز از سازمان تصفیه فاضلاب نیز با بچه های مدرسه دیدار کردیم.  در آغاز یک فیلم 23 دقیقه ای که برای کودکان در مورد طرز کاری تصفیه خانه توضیح میداد را به ما نشان دادند و گفتند که معمولا بچه ها برای دیدار از اینجا می آیند اما چون فیلم به اندازه کافی گویاست برای بزرگها هم نشان داده میشود.
 اگر روزی عکسها را کلیک کنید بهتر میتوانید وسایلی که مردم در فاضلابها انداخته اند و یا از دست شان به داخل فاضلاب سقوط کرده ببینید. یکی از جالب ترینهاش یک جفت دندان مصنوعی است. در سوئد انداختن این وسایل به فاضلاب ها و توالتها ممنوع است اما خوب.. گاهی از دست مردم در میرود. تنها کاغذ مخصوص توالت را میتوان در فاضلاب یا توالت انداخت. حتا دستمال کاغذی آشپزخانه نیز برای تصفیه خانه ها مضر است.
 بله این فلاسک آتش نشانی (اسمش را به فارسی نمیدانم چیست) را نیز در فاضلاب یافتند

 قبل از آنکه فاضلابها در این استخرهای بزرگ جمع شود از دو توری تصفیه رد میشود که آشغالهای بزرگ را جدا میکنند و سپس آشغالهای بزرگتر از دو میلیمتر را نیز میگیرند و سپس آب در این استخرها جمع میشود. در اینجا به آن مواد شیمیایی میزنند تا باکترها بتوانند بسرعت رشد کنند و مواد موجود در فاضلاب را تجزیه کنند و نیترات موجود در آب را جذب کنند.
 قبل از آنکه فاضلاب به محوطه دیگری رانده شود در این ظرفها بخوبی با هوا مخلوط میشود تا با رسیدن اکسیژن زیاد باکتری هها بهتر بتوانند رشد کنند و مواد فاضلاب را تجزیه کنند

 در بالا - فاضلابها که بخوبی توسط باکتریها تجزیه شده اند، یعنی باکتریها همه مواد فاضلاب را جذب کرده اند، در اینجا برعکس استخرقبلی از رسیدن اکسیژن به آن جلوگیری میکنند. به کمک حبه هایی مکعب شکل که دارای منفذهایی هستند سطح تماس باکتری ها با دیواره ها برای زندگی بیشتر میشود. در این مرحله باکتری ها نیترژنی که قبلا از فاضلاب دریافت کرده بودند آزاد میکنند. به عبارت دیگر به کمک باکتری ها نیتروژن را که برای محیط زیست بسیار مضر است از فاضلاب دریافت میکنند و سپس با گرفتن هوا از باکتریها، باعث میشوند که باکتری ها نیتروژنهایشان را بصورت گاز به هوا بازگردانند.


 در بالا مختصری از فاضلاب بصورت خاک باقی میماند. این خاک را پس از آب گیری، بمدت یک هفته در درجه 37 درجه نگه میدارند و از آن گاز متان برای سوخت خودرو ها تهیه میکنند. باقیمانده آنرا هم که زیر می بینید بصورت خاک مورد استفاده در جاده سازی و یا به عنوان کود برای چمنها استفاده میکنند. استفاده از این خاک برای کشاورزی ممنوع است.


آب تصفیه شده و نسبتا تمیز وارد رودخانه و از آنجا راهی دریا میشود.

اینها را مقایسه کنید با خبری در این مورد در ایران که چند بار در چندسال گذشته خواندم. حتا چند بار چند نماینده مجلس ایران را نیز در جریان گذاشتند و آن ها هم در صحن مجلس در این مورد چندبار صحبت کردند. قضیه هم مربوط میشود به فاضلاب یک سربازخانه در نزدیکی تهران که آب آن به رودخانه ای هدایت میشود که آن رودخانه به سد لتیان سرازیر میشود. سد لتیان یک از منابع تامین آب آشامیدنی تهران است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

اگر برای نوشتن نظر مشکل دارید، زیر این قسمت که نوشته «نظر به عنوان» ، روی زبانه (یعنی آن مثلث کوچک) را کلیک و نام ناشناس را انتخاب کنید و نظرتان را بنویسید و اگر خواستید نام خودتان را نیز بنویسید