۱۳۸۹ مهر ۱۱, یکشنبه

آهنگهای دلخواهتان از SPOTIFY







 





سر راه کنار برین دوماد میخواد نار بزنه
سیب سرخ انار سرخ به دومن یار بزنه..


مادیون سم طلایی عروس چه رامشه
را میره آروم آروم میدونه عروس سوارشه
زیر روبنده زری چشم عروس به یارشه..


یادتون هست این آهنگ رو کی خونده بود؟ تا به مغزتون فشار بیارین بگم که بنظرم ما در خانه مان صفحه این آهنگ را داشتیم. اون زمونها آهنگ مثل امروز از در و پنجره نمیریخت بلکه مدتها میگذشت تا از رادیو آهنگ جدیدی پخش بشه و مردم فردا اون رو زیر لب زمزمه کنند. تنها جایی هم که آهنگ را میشد ضبط کرد و استودیوی مخصوص داشت در ساختمان رادیو و در برنامه «شما و رادیوی» روزهای جمعه بود که گوش همه مردم به آن بود. همه آهنگهای آن زمان ها در این استودیو ضبط شد و برای همین هم همیشه آخر آهنگها صدای کف زدن تماشاچیان در آخر آهنگ ضبط شده می آمد.
اسم آهنگ بالا عروسی هست و خواننده هم ستارزاده.
آهنگ دیگری که گوش کردم این بود؛
عروس خانوم بگو بله
دوماد رفته دم حجله
 و الی آخر.. این را هم کودک بودم مثل آهنگ بالایی که به گوشم خورد و دیگه نشنیدم تا امشب. امشب که دقت کردم پس از سی چهل سال متوجه عجول بودن دوماد های آن زمان شدم که هنوز آهنگ تموم نشده دویده رفته دم حجله وایساده. اسم خواننده این آهنگ هم دلیله نمازی بود.


 اما این آهنگها را از کجا گیر آوردم؟ مدتی است که یک سایتی یا برنامه ای هست بنام  SPOTIFY که از طریق اون میشه آهنگهای گوناگون را گوش کرد. البته همه آهنگهای ایرانی هنوز به این سایت نیامده اما همین که هست بسیار است. چیزی هست مثلا مثل برنامه یاهو یا برنامه هایی اینجوری. بروید به   spotify.com   یک ایمیل هم باید داشته باشید تا عضو شوید. همه چیزش مجانی است. هر هفته میتونید 15 ساعت مجانی هر آهنگی حتا آهنگهای خارجی که تازه در اومدن گوش کنید. من دوتا ایمیل گذاشته ام و به دو اسم مختلف و هفته ای 30 ساعت میتونم گوش کنم. وسطش هم آگهی میگذارند. نمیدونم این سایت در ایران باز هست یا فیلتر هست. وقتی در این برنامه هستید باید نام خواننده را آنگونه دیکته کنید که در این برنامه هست. اگر درست نباشه برنامه چند اسم نمونه میاره و میپرسه منظورت کدام هست. مثلا من خواستم از بتی آهنگی گوش کنم دیدم نمیشه چرا که خواننده بنام بتی در جهان زیاد هست. بعد زدم از گوگل در آوردم دیدم بتی را باید با دو ت نوشت. اینجوری؛ betti
ستار زاده را ننوشته بود. برای رسیدن به آلبومی که این آهنگها مثل عروس خانوم و غیره هست قضیه تصادفی بود. یعنی آهنگهای هایده را جستجو کردم. روی اسم خواننده که کلیک کنید آلبوم این خواننده را میاره. بعد میتونید بروید سراغ آخرین آلبوم هایده. پس از این آخرین آلبوم یک آلبوم دیگه هست که این آهنگها در آن هست. مثلا این آهنگ؛
آیینه ی قدی چراغ بلور
سماور و قلیون گل آبپاش نور


سوزنی ترمه دوتا تنگ آب
متکای مخمل دو دست تخت خواب
قطار قطار با دف و ساز
میارن واسه عروس جهاز
...............


خواننده این آهنگ هم اسمش رامین بود که من نمیدانستم و یادم هم نیست فقط آهنگ را از رادیو بیاد دارم. 

 و آخر اینکه هرچه کردم یکی دوتا عکس بگذارم اینجا نشد! نمیدونم چه شده مشکل از اینترنت هست یا کامپیوتر من. خلاصه اینکه عکس از ستارزاده پیدا نکردم اما یکی دوتا عکس از گوگوش (به نام فلانی و به کام فلانی) پیدا کردم که جالب بودن و نشد بگذارم اینجا.  چیه تعجب میکنید که ستار زاده چه ربطی به گوگوش داره؟ خوب در نبود چغندر البته که گوشت سالار است. حالا ما یه یادی از چغندر کردیم دلیل نیست که بجای کباب برگ، چغندر پخته بخوریم که. اینو گفتم یاد یه چیزی افتادم که مخلوط ستارزاده و گوگوش به تعبیر بالاست و آنهم چیز خوشمزه ای هست. لابد میپرسید چی. پاسخ؛ 


چلوخورشت لبو... خوردین تاحالا؟

توضیح واضحات اینکه امروز تونستم عکسهای مورد نظر را پیدا کنم و حین صرف چای صبحانه برایتان بچسبانم آن بالا. اگر چشمهای مان رعنا نبود و مثل سی چهل سال پیش بودیم اگر عکس سمت چپ را به ما نشان میدادند میگفتیم اینجا گوگوش 23 سالشه. 
عکس سمت راست از روی جلد مجله اطلاعات هفتگی است که یکی از هفت هشت مجله ای بود که بهمراه روزنامه کیهان به خانه ما می آمد. بقیه تا جایی که یادم میاید مجله های جوانان، زن روز، سپیدوسیاه، اطلاعات کودکان و کیهان بچه ها که این دوتا آخری را حسین به هنگام مدرسه رفتن میخرید و نیز مجله بسیار محبوب دانشمند که این را هم حسین میخرید و نیز آخری ها مجله تماشا از تلویزیون و نیز تک و توکی هم گه گاهی خریداری میشد. 
همانگونه که روی جلد عکس مجله اطلاعات هفتگی میبینید عکسی از گوگوش متعلق به اردیبهشت 1354 را نشان میدهد و دیگری عکس 7 سال پیش او. اشاره اش به این است که گوگوش خوشگل تر شده. اگر آن زمان عکس سمت راست را به آنها میدادید که این سی چهل سال بعد است با تعجب میپرسیدند؛ یعنی در آینده مردم جوانتر میشوند؟ اگر من قرار بود پاسخ بدهم میگفتم آره جانم، در آینده مردم جوانمرگ میشوند بدون کوچکترین چینی در صورت. اینهم مدرکش؛
مرحوم جوانمرگ مهستی؛ 

 البته عکس مربوط به چند سالی قبل از مرگ اوست فرض کنید 60 سالگی. خداوکیلی اگر نشان فتحلعی شاه میدادند او که رقم و سن حالیش نبود او عقلش به چشمش بود را میکرد سوگولی حرم هزار نفره اش و بالای سر دخترکان پانزده ، بیست ساله. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

اگر برای نوشتن نظر مشکل دارید، زیر این قسمت که نوشته «نظر به عنوان» ، روی زبانه (یعنی آن مثلث کوچک) را کلیک و نام ناشناس را انتخاب کنید و نظرتان را بنویسید و اگر خواستید نام خودتان را نیز بنویسید