۱۳۸۸ اسفند ۲۵, سه‌شنبه

نوروز پیروز



عید آمد و نوروز آمد.. یاد یار امروز و دیروز آمد. سال نو را به همه شما عزیزان شادباش میگویم. عکسی هم از حسین آقای گل در کنار گل و شکوفه در خانه گل و در قلعه حاجی گل هم اینجا گذاشتم که نور در نور شود. دیوارهای گلین، بوته های انگور لخت، آفتاب درخشان و درخت پر از شکوفه.. و حسین آقا آستین کوتاه .. چه حالی میدهد اینجا در سوئد در سرمای منهای 9 درجه در شب و یک درجه در روز نشستن و این عکسها را تماشا کردن که از قدیم گفته اند وصف العیش نصف العیش. البته امسال زمستان سوئد سرد و طولانی تر از همیشه بود. زمستانهای سوئد معمولا از تهران گرم تر است و کمتر هم برف می آید. اما امسال نشان داد که سوئد یعنی سرما.
اسفندی که بی منتی چه وحشی میروید و چه عطری به عیدهای ما میدهد. مشتی اسفند را در کنار جویهای داخل باغات بریزید با کمی کود تا اسفندهای خوبی برداشت کنید.
بله.. زعفران هم به جمع محصولات ده ما اضافه شده است که به مناسبت بهار جای آن اینجاست. این عکس متعلق به دوسال قبل است و نمیدانم که آیا کشت زعفران به صرفه بوده یا خیر.
دیدار رفتگان قبل از عید از رسمهای زیبایی است که شبیه آن نیز در بسیاری از نقاط جهان مرسوم است. خوب است که مردم شادی هایشان را را درگذشتگان شریک میشوند. اینجا هم آرامگاه پدران و مادران ما در مزار قلعه حاجی است. یادشان گرامی باد.

من به مرگ اعتقاد ندارم. زندگی هرگز متوقف نمیشود. زندگی از بزرگترها به کوچکترها منتقل میشود. زندگی جاودان است. مادران ما در ما، ما در فرزندان مان، و فرزندان مان در فرزندان شان.. همه ادامه داریم. مرگ نقطه پایان یک مرحله، برای آغاز مرحله دیگر است. درخت زندگی جاودان است. روح درخت در برگهایش ادامه دارد. پاییز زندگی که فرا میرسد، روح ما به درخت باز میگردد، و برگ خالی از روح به زمین میرسد. و درخت، در بهار دوباره جوانه زندگی میزند. در اینجا جوانه ای در کنار برگ پاییزی دارد به زندگی لبخند میزند.

نون کاک در تنور دارد آماده میشود. چه طعمی دارد وقتی که تازه است. و صبحانه با چای شیرین با این نان بسیار خوشمزه است. اما همانگونه که قبلا هم گفتم، حتما باید دندانهای تان را پس از خوردن این نان حسابی مسواک بزنید.
نان کاک نان رسمی مخصوص عید نوروز در شاهردو و نواحی آن است. نانی که مثل بقیه نانهای این نواحی در هوای آزاد خشک میشود. نان شیرینی مخصوص این آب و هوا.

شادروان مادرم که برای دیدار به سوئد آمد تلاش کرد که یک نان تفتان برای ما در فر برقی بپزد. نان تفتان همان نشد که انتظار داشتیم. مادرم گفت آردهای شما تفاوت دارد و شکل و شمایل نان تفتان همان نمیشود که در ایران بود. میگفت آرد شما بسیار مرغوب است. مرغوب یا غیر مرغوب بهرحال آرد ده نمیشود. یک لقمه نان تفتان هم به یاد ما به دهان بگذارید. البته تصور نمیکنم که این روزها کسی در خانه اش تنور برقرار کند و از این نانها بپزد. متاسفانه همه چیز دارد صنعتی میشود.
همیشه عاشق سبزی پلوی پر از سبزی هستم. این عکس از سبزی پلوی شب عید در قلعه حاجی برداشته شده است. اینجا در سوئد هم جای تان خالی سبزی پلوهای دبشی میخوریم. هرچند سبزی هایش مثل ایران نیست اما ما آنقدر وارد شده ایم که عطر سبزی های ایران را با سبزیجات مختلف ایجاد میکنیم. اینجا همه گونه سبزیجات بعلاوه انواع دیگری که شما خبر ندارید وجود دارد... در همه فصلهای سال.

خوب... فعلا کافیست تا در میانه نوروز نیز مطالبی را بنویسم. این عکسها را عزیزان؛ امیر و  حسین دو سال قبل برایم فرستاده بودند که من هم در اینجا استفاده کردم.
نوروز شادی آفرین بر شما مبارک باد.

۱ نظر:

  1. درمورد زعفران .در این منطقه چند سالی است که زعفران کاری شروع شده و مهرداد حاج محمدی (خواهرزاده عزیزت )از افرادی است که زعفران کاری دارد و کار و بارش بد نیست چون یک مثقال(5 گرم)25 هزارتومان قیمت دارد .

    پاسخحذف

اگر برای نوشتن نظر مشکل دارید، زیر این قسمت که نوشته «نظر به عنوان» ، روی زبانه (یعنی آن مثلث کوچک) را کلیک و نام ناشناس را انتخاب کنید و نظرتان را بنویسید و اگر خواستید نام خودتان را نیز بنویسید