۱۳۸۹ خرداد ۲۸, جمعه

مراسم پیوند شاهدخت ویکتوریا


خانواده سلطنتی سوئد

فردا مراسم ازدواج دختر پادشاه سوئد و جانشین او با یک مرد سوئدی معمولی برپا خواهد شد. 

یکی از رونامه های معروف ایران که امروز البته توقیف است، سال قبل در مورد ازدواج جانشین  پادشان سوئد نوشت؛  نامزدی دختر سنت‌ شکن پادشاه سوئد با پسری از قشر معمولی ، مردم این کشور را شگفتزده کرده است.
خبر نامزدی شاهدخت «ویکتوریا» ولیعهد سوئد با «دانیل وستلینگ» که مربی ورزش او است توجه رسانه‌های گروهی این کشور اروپایی را بدجوری جلب کرد.
«دانیل» ۳۵ ساله اشرافزاده نیست و همین موضوع باعث شد وی و «ویکتوریا» تصمیم خود برای ازدواج را هفت سال به تعویق بیندازند.
کارل گوستاو شانزدهم – پادشاه ۶۳ ساله سوئد – با ازدواج دخترش با مردی از قشر معمولی جامعه مخالف بود و ویکتوریای ۳۲ ساله برای حفظ حق جانشینی خود ناچار به جلب رضایت پدر و دولت شد.



کل مطلب بالا که این روزنامه مثلا «معتبر» نقل کرده بی پایه و بنیان است. نویسنده خبر هرچه را که خود احساس میکند را به دیگران ربط داده است. مردم سوئد اصلا هم شگفت زده نشدند و ازدواج خاندانهای سلطنتی اروپا که با هم قوم و خویش هم هستند با مردم عادی بسیار معمولی است. پسر پادشاه دانمارک با یک دختر تایلندی ازدواج کرد و ولیعهد انگلیس هم با دایانا یک دختر معمولی و معلم مدرسه ازدواج کرد. هفت سال ازدواج به گفته این روزنامه «عقب» نیافتاد بلکه خود اینها پس از اینکه مطمئن شدند که به هم علاقه دارند تصمیم به ازدواج گرفتند و این البته وقت میبرد. پادشاه سوئد هم اصلا با این ازدواج مخالف نبود. خود پادشاه سوئد با یک دختر آلمانی معمولی که مادر برزیلی داشت ازدواج کرد. این دختر که امروز ملکه سوئد است یک آن زمان سن بالایی هم داشت یعنی سی و یک سالش بود که با پادشاه سوئد آشنا شد و با او ازدواج کرد.
در ایران چقدر عادی است که روز روشن جلوی چشم همه در روزنامه دروغ بنویسند. در سوئد اگر روزنامه ای چنین حرفهایی بی پایه را در مورد هر کسی بزند باید بیاید در دادگاه اثبات کند و اگر نتوانست باید جریمه بپردازد. 
و اما به میمنت این ازدواج فرخنده با خاندان سلطنتی سوئد آشنا شویم؛

اعضای اصلی خانواده سلطنتی سوئد عبارتند از :

۱- پادشاه کارل گوستاو شانزدهم Carl XVI Gustaf





کارل گوستاو شانزدهم از سال ۱۹۷۳ میلادی،پادشاه سوئد بوده است. او متولد سی ام آوریل سال ۱۹۴۶ میلادی در شهر Solna در استان Uppland سوئد می باشد. وی قبل از آنکه پادشاه سوئد شود،در جریان مسابقات المپیک مونیخ در سال ۱۹۷۲ میلادی با ملکه "سیلویا"( Silvia Sommerlath) که یک مفسر میزبان در مسابقات بود آشنا شد و پس از چهار سال در نوزدهم جون ۱۹۷۶ میلادی، آنها در شهر استکهلم جشن ازدواج خود را برگزار کردند و از سال ۱۹۸۰ میلادی در قصر سلطنتی که خارج از شهر قرار دارد سکونت گزیدند.



قصر سلطنتی در استکهلم


پادشاه کارل و ملکه سیلویا دارای سه فرزند،دو دختر و یک پسر هستند که به ترتیب سن، پرنسس ویکتوریا(متولد۱۹۷۷)،پرنس کارل فیلیپ(متولد۱۹۷۹) و پرنسس مادلین(متولد۱۹۸۲) نام دارند.




۲- ملکه ویکتوریا Silvia Sommerlath




ملکه سیلویا (Queen Silvia) متولد ۱۹۴۳ میلادی در شهر Heidelberg آلمان می باشد و به یک خانواده دورگه تعلق دارد که پدرش آلمانی و مادرش برزیلی است.او سه سال از شوهرش یعنی پادشاه سوئد بزرگتر است. ملکه سیلویا در زمان جنگ جهانی دوم متولد شد و پس از پایان جنگ، خانواده او به شهر سائوپائولو در برزیل کوچ کردند و او ده سال مابین سالهای 1947 تا 1957 میلادی در آنجا زندگی کرد و بعد به همراه خانواده اش مجددا به آلمان بازگشتند. ملکه سوئد در واقع سه ملیت دارد.آلمانی،برزیلی و سوئدی!

او قبل از ازدواج با پادشاه، در کنسولگری آرژانتین در شهر مونیخ کار می کرد و بعدها یک مفسر تحصیلکرده مسابقات ورزشی شد.او به شش زبان زنده دنیا تسلط دارد: سوئدی(که آن را با لهجه خفیف آلمانی صحبت می کند)،آلمانی(زبان مادری اش)،پرتغالی،فرانسوی،اسپان� �ایی و انگلیسی.همچنین، او تسلط کاملی به زبان علامت(Sign Language) برای ناشنوایان دارد.

۳- پرنسس ویکتوریا




پرنسس ویکتوریا فرزند ارشد خانواده سلطنتی سوئد در سال ۱۹۷۷ میلادی در شهر استکهلم متولد شد و طی یک تحول ساختاری سلطنتی که در سوئد در سال ۱۹۷۹ بوجود آمد، او جدا از اینکه زن است، وارث تاج و تخت سوئد محسوب می شود.این تحول ساختاری در نظام سلطنتی، پرنسس ویکتوریا را به نخستین زن وارث تاج و تخت در سوئد مبدل نمود. تا قبل از این قانون تنها پسران بودند که در سوئد وارث سلطنت میشدند.

ویکتوریا یکسال در دانشگاهی در فرانسه تحصیل کرد ولی در پائیز سال ۱۹۹۷ میلادی، تحصیل در رشته خاصی را برای کار در پارلمان سوئد دنبال کرد. بین سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ میلادی مدتی را در آمریکا اقامت نمود و در دانشگاه Yale در نیویورک درس خواند.او در علوم سیاسی هم درسهایی را گذراند و در دانشگاه استکهلم نیز مطالعاتی در زمینه علوم اجتماعی داشت.او در جون سال ۲۰۰۹ میلادی از دانشگاه اوپسالا در رشته لیسانس هنر فارغ التحصیل شد


س
ویکتوریا در کنار نامزدش دانیل


۴- پرنس کارل فیلیپ Prince Carl Philip




پرنس کارل فیلیپ تنها فرزند پسر خانواده سلطنتی سوئد در سال ۱۹۷۹ میلادی در شهر استکهلم متولد شد و به مدت هفت ماه جانشین و ولیعهد رسمی تاج و تخت بود ولی پس از اول ژانویه سال ۱۹۸۰ میلادی،بواسطه تحول ساختاری سلطنتی در سوئد،خواهر بزرگترش، ویکتوریا، این عنوان را تصاحب نمود.

فیلیپ به تازگی تحصیل خود را در رشته گرافیک در آمریکا آغاز نموده است. او قبلا هم در سال ۲۰۰۳میلادی در همین رشته در استکهلم مشغول به تحصیل بود. وی علاقه و تسلط خاصی هم به مسابقات اتومبیلرانی دارد.

از سال ۱۹۹۹ میلادی، فیلیپ با دختری به نام Emma Pernald آشنا بود ولی در مارس سال ۲۰۰۰ میلادی، طبق گفته دوست دخترش، آنها بطور توافقی رابطه خودشان را قطع کردند.





۵- پرنسس مادلین Princess Madeleine





پرنسس مادلین متولد سال ۱۹۸۲ میلادی سومین و آخرین فرزند خانواده سلطنتی سوئد است. او پس از پایان تحصیلات در سطح دبیرستان، در سال ۲۰۰۳ میلادی در دانشگاه استکهلم در رشته تاریخ هنر آغاز به تحصیل نمود.مادلین به زبانهای سوئدی،انگلیسی،آلمانی تسلط کامل دارد و فرانسوی را هم در سطح متوسط می داند.

اسب سواری،اسکی،تئاتر و رقص از مهمترین علاقه مندی های او هستند.همچنین او یکی از حامیان سازمان خیریه Min Stora Dag (به معنی روز بزرگ من) در سوئد می باشد.

در یازدهم آگوست سال ۲۰۰۹ میلادی، پرنسس مادلین پس از هفت سال دوستی با "یوناس برگستروم Jonas Bergström "که یک حقوقدان و وکیل می باشد، نامزدی اش را با وی رسما اعلام نمود.آنها در تابستان ۲۰۰۹، در جزیره اولند Öland سوئد مراسم نامزدی خود را جشن گرفتند و قرار بود مراسم ازدواج آنها در پاییز یا زمستان سال ۲۰۱۰ میلادی برگزار شود. اما.. اما.. 
نشد! یکی دوماه پیش یک دختر نروژی که با یوناس آقا .. بعله.. جریان را افشاء میکند. نشریات میروند و ته و توی قضیه را در می آورند مشخص میشود که آقا یوناس خیلی بیشتر از اینها .. بعله... و قضیه به همین یک دختر ختم نمیشده. یوناس رفقای بسیار صمیمی داشته که آنها راز او را نگه میداشتند و در عین حال برایش پارتی های بعله برون ترتیب میدادند. 
خانواده های سلطنتی که زیر ذره بین هستند نسبت به این گونه مسائل بسیار حساس هستند و بخصوص فرزندان مسئولیت بسیاری برای رعایت حال شئون جامعه احساس میکند و به آن عمل هم میکنند و کسی که با کسی از اعضای خانواده سلطنتی ازدواج میکند باید بداند که او با خاندان و نماد یک جامعه و یک کشور فامیل میشود و عدم رعایت شئون این خاندان به معنای بی احترامی و ندید گرفتن مردم آن کشور است.
خلاصه در اثر این ماجرا حال پرنسس مادلن بدجوری گرفته شد. خلاصه از پرنس های مملکت قلعه حاجی اگر کسی هست که داوطلب دست پرنسس مادلن هست صبح روز فردا با در دست داشتن گواهی نجابت و وفاداری از مسجد محل به سفارت سوئد در پشت باغ حاج غلام مراجعه فرمایند.
در روزهای آینده پیرامون مراسم ازدواج و نیز غیبت هایی که اینطرف و آنطرف میشود نیز خواهم نوشت. در همه جای دنیا مجله ها و رسانه هایی هست که کارشان غیبت کردن است و بسیار هم خواننده دارند. خلاصه خیال نکنید که فضولی کردن و دماغ کردن تو کار مردم فقط کار ایرانی هاست. در آلمان توی کار همسایه دخالت کردن و او را به سبب تمیز نکردن جلوی خانه اش و یا سروصدا کردن زیاد در خانه اش حتا برای یک بار یک فرهنگ است!

۱ نظر:

  1. محسن جان من امروز قسمتی از مراسم عروسی پرنسس ویکتوریا را در یکی از تلویزیونهای خارجی به صورت مستقیم پخش میشد را دیدم بعد از عقد از کلیسا بیرون امده بودند وبا پادشاه و ملکه و پرنسس مادلین روبوسی کردند ومیهمانان دور و برشان بودند والاه انها که خانواده سلتنی سوئد بودند خیلی از بعضی ایرانیها خیلی ساده تر و با وقار تر بودند در ایران مد شده که عروسها را به سبک ارایشهای خلیجی وعربی ارایش میکنند که ادم وقتی این ارایشها را میبیند حا لش به هم میخورد یاد قدیم به خیر که مردم ایران چقدر ساده بودند و ساده میزیستند.

    پاسخحذف

اگر برای نوشتن نظر مشکل دارید، زیر این قسمت که نوشته «نظر به عنوان» ، روی زبانه (یعنی آن مثلث کوچک) را کلیک و نام ناشناس را انتخاب کنید و نظرتان را بنویسید و اگر خواستید نام خودتان را نیز بنویسید