۱۳۸۹ آذر ۱۲, جمعه

چراغ کریسمس سوئدی

  در این برهه از زمان که مشغول نوشتن هستم درست پشت این کامپیوتر و مقابل چراغ کریسمس سوئدی نشسته ام. 
یادش بخیر. اوایل انقلاب هروقت رادیو و یا تلویزیون با کسی مصاحبه میکرد طرف چند باری این عبارت «در این برهه از زمان» را در گفتارش بکار میبرد. مثلا میپرسیدند آقا امروز در رشت چقدر برف آمده؟ طرف میگفت در این برهه از زمان... حدود تقریبا یه وجب! 
شب شنبه است و فردا و پس فردا تعطیل وقت مناسبی برای نوشتن هست. و اما نهادن این عکس در این برهه از زمان.. ای بابا... این افتاد به دهن مون حالا طول میکشه بره. .. نهادن این عکس در این ... استغفرالله.. اصلا یک کیلو گوجه فرنگی بدین! جوکش رو شنیدین؟ یارو زبونش میگرفته میره خیار بخره هی میگه آقا یک کیلو خ.. خ... خ... اصلا یک کیلو گوجه فرنگی بدین! 
باری.. حالا اگه شد دوکلام بنویسیم این شب شنبه ای. بر شیطون لعنت. آقا یه صلوات ختم کن. 
بعله عرض میکردم که .. ها.. بازهم داشت میومد که جلوشو گرفتم. این چراغ و این شکل و شمایل یک حساب و کتابی دارد. قضیه به تولد حضرت عیسا مسیح بر میگردد که تاریخ آن 25 دسامبر است. چهار هفته قبل از 25 دسامبر مثلا 25 نوامبر را در نظر میگیرند و اولین یکشنبه ای که از راه میرسد یک شمع روشن میکنند. تا 25 دسامبر چهار شمع در مجموع روشن میشود. یعنی هر یکشنبه یکی. بعدها این رسم با آمدن برق و دنیای مدرن عوض شد و آن چهار شمع را تبدیل به شمایلی کرده اند که ملاحظه میفرمایید همچی دست کمی از علم و کتل محرم های خودمان ندارد اما در ابعاد کوچکتر. 
صحبت تعطیلی فردا شد میگم همچی داره یه جورایی به شماها حسودیم میشه. زمان شاه یادمه یک بار یکی از استادان دانشکده خلبانی حساب کرد تقریبا نزدیک به شش ماه تعطیل بودیم. (آن زمان پنج شنبه ها هم تعطیل بود). امروزه که دیگه دولت ماشالله ترکونده. هر روزی به هر بهانه ای در خانه می مانید و تعطیلی و صفا. 
عرض شود که مرضی کل ذبیه صابق و حاج ذبیه امروز تلاش داشته که در تازه ترین صفحه پیامی بگذاره موفق نشده و اگر دوستان میتوانند کمکی به او برسانند. من فکر میکننم مشکل بر میگردد به گوگل. بدین ترتیب که وقتی خبر وبلاگ به همشهری ها میرسد بهترین راهنمایی این میشود که در گوگل بنویس قلعه حاجی دهملا میرسی به وبلاگ. و گوگل هم در وحله اول صفحه ای را نشان میدهد که بیشترین بازدید کننده را داشته و دوستان محبت شان را نثار همان صفحه میکنند و زحمت کپیه گرفتنش گردن حقیر میافتد. 
هه هه.. از نثار محبت گفتم یاد صحبتی افتادم که اخیرا با داش ابی داشتم. پرسید سیگار میکشی گفتم گاهی هفته ای یا ماهی یکبار هوا خوب باشد تفننی پیپ میکشم و فقط در مهمانی ها سیگار میکشم. گفت پس تو هم دوشاخ محبت ات گه گاه درازه. اندی تامل کردم تا بگیرم چی گفت اما خیلی خندیدم. آخه برای ما در دهاتی ها که از شماها دوریم این اصطلاحات تازگی داره و نشنیده ایم. 
نکته دیگر اینکه همانگونه که قبلا هم عرض کرده ام دوستان دیگر هم میتوانند خاطرات سفر شان در ایران، خاطرات سفر ماهیگیری یا بازدید از اصفهان و این قبیل را بنویسیند برایشان میزنیم اینجا که دیگران نیز در این لذت ها شریک شوند. 


 در این روزها مرکز شهر گوتمبرگ شراغانی های زیبایی میشود که در روزهای آینده از آنها برایتان عکس خواهم گرفت. فعلا عکسی ندارم از گوتمبرگ پس عکسی از کلاس درس ام میگذارم اینجا که ببینید چگونه است؛ 


در اینجا معلم مشغول شرح محاسبه فشار روی یک سه راهی است. آقا خیال نکنید که جوشکار میارند و به همین راحتی لوله ها را بهم جوش میدهند. فقط محاسبه ضخامت لازم برای این سه راهی سه صفحه فرمول نویسی و ریاضیات کار میبره. از خدا پنهان نیست از شما هم پنهان نباشه کمی برایم مشکل شده چون درسها وارد مراحلی شده اند که قبلا با آن آشنا نبوده ام. قبلا که ریاضیات و فیزیک بود خوب در دبیرستان خوانده بودم و اینجا حتا به بچه های دیگه هم درس میدادم. اما اینجاها مشکل زبان و لهجه معلم ها مرا آزار میدهد و ناچارم که از بچه ها بپرسم که منظور معلم چی بود. معلم ها هم پیش معلم های ایران باید لنگ بیاندازند. نشد معلم یک مسئله را حل کند و از روی کاغذ روی تخته ننویسد. یکی دکترها و دیگری معلم های سوئد را اصلا نپسندیدم. اما کارهای صنعتی و مهندسی شان در عمل نقص ندارد. ماهم که ماشالله معدن رو هستیم حتما همه درسها را ضربه فنی خواهیم کرد و به سند و سال هم نیست بخصوص واسه ما شونزده ساله ها. 


قبلا در مورد نقشه های گوگل ارث و اینکه چگونه میتوان نقاط بسیاری از جهان را با این نقشه ها تماشا کرد نوشته بودم. نقشه های گوگل هم هست که نیازی به رفتن به گوگل ارث ندارید. برای دیدن سوئد از یک نقشه دیگر میتوان استفاده کرد که هم تصویر ساتلایت و هم تصویر خیابانی و هم تصویر سه بعدی را میتوان در آن تماشا کرد و آدرس اش هم در زیر می آورم. البته باید خط اینترنتی آد ال اس داشته باشید؛   


http://www.hitta.se/



وقتی به صفحه مورد نظر رسیدید آنجا که سوال میکنه   var  یعنی کجا. باید بنویسد که کدام شهر سوئد را میخواهید تماشا کنید. و سپس گزینه های لازم در هر صفحه هست. 


شرح سفر به آمریکا را نیز با دو عکس زیر به پایان میبرم. در وسط شهر واشنگتن درست مثل نیویورک یک پارک بزرگ و دراز هست که البته مثل پارک نیویورک نیست و حتا نمیتوان آنرا پارک به حالت معمول آن نامید. اطراف این محوطه را ساختمانهای دولتی گوناگون فرا گرفته و کاخ ریاست جمهوری نیز در نزدیکی آن است. در یک طرف این محوطه این بنای دراز و در آنطرفش هم بنای دیگری است که تندیس آبراهام لینکلن رئیس جمهور آمریکا به دوران بردگی سیاهان پایان داد قرار دارد. 




 تندیس آبراهام لینکلن

۶ نظر:

  1. آقا محرم هم یه بار دیگه از راه رسید
    حسین حسین حسین وای وای وای
    باز هم شلوغی و ازدحام کوچه پس کوچه های قلعه حاجی و سایر روستاها باز هم عشق و شور و حضور هم ولایتی هادور هم که واقعا این حسین کیست که همه رو از هر جایی میکشونه به طرف زادگاهشون که به اونجا تعلق دارند(جمعیتی که هرسال بیشتر و بیشتر میشود و حضور بی سابقه مردم )

    روز یکشنبه 6 محرم بازهم قلعه حاجی اولین میزبان عاشقان حسینی است.

    روز دوشنبه هم 7 محرم که وقت طوق جمع کنی و سرزدن به خانه های کسانی که یه روزی در کنار ما بوده اند اما امروز ...و کسانی که در این یکسال گذشته از میان ما رفته اند و خواندن فاتحه و زنده نگه داشتن یاد و خاطره اون عزیزان از دست رفته.(این مراسم هر سال باشکوه تر و از صبح زود شروع و تا بعد از ظهر به طول می انجامد در پایان نیز با رفتن به سر مزار گذشتگان پایان میپذیرد.)

    روز سه شنبه هم 8 محرم روستای حداده میزبان مردم سایر روستاهاست.
    روز چهارشنبه 9 محرم روز تاسوعا کلاته ملا
    روز پنج شنبه 10 محرم روز عاشورا دهملا

    پاسخحذف
  2. امیدوارم دوستان از این مراسم عکس های خوبی تهیه و در اختیار آقا محسن قرار دهند تا با گذاشتن تو وبلاگ همه از این عکس ها و مطالب استفاده کنند مراسمی که هر سال با خاطره های زیبا و متنوعی به پایان میپذیرد.

    پاسخحذف
  3. از هم پژواک گام کیست این ؟ برعلم ها موج نام کیست این ؟

    عقل‌ها مست جنون کیستند ؟ عشق ها گریان خون کیستند ؟

    بر علم‌ها پاره‌های دل چراست ؟ موج نام یا ابا فاضل چراست ؟

    کوچه ها از دسته ها یک دست شد باد از بوی علم ها مست شد

    «اندک اندک بوی مستان می رسند اندک اندک بت پرستان می رسند

    کوچه‌ای از سینه هاتان واکنید نک بتان با آبدستان می‌رسند

    دف زنان ، رقصان و واویلا کنان نرم نرمک بند گیسو واکنان

    جانشان خم های پر خون آمده مویشان رگهای بیرون آمده

    بی‌خبر از بندها ، پیوندها دور اندازند ، گیسو بندها

    بی‌خبر از عقل‌های خانگی عشق می‌ورزند با دیوانگی

    تکیه در بوی شهادت ، بوی خون موج گیسو ، موج رگ ، موج جنون

    یک طرف بوی علم ها می وزد یک طرف طوفان غم‌ها می‌وزد

    بازهم پژواک گام کیست این ؟ برعلم‌ها موج نام کیست این ؟

    پاسخحذف
  4. وای بالاخره تونستم برام دست بزنید نه محرم صلوات بفرستید حالا یه صفحه اینور و اونور به نظرم ایراد نداره.فکر میکنم مشکل از کامپیوتر من بوده ای وای ببخشید رایانه من.ایشالا فردا شب تو صفحه اصلی نظر بذارم دعا کنید انقد ذوق زدهشدم یادم رفت سلام کنم.سلام به همهی دوستان

    پاسخحذف
  5. محسن - آفرین به مرضیه خانوم که رسیدند

    پاسخحذف
  6. برای اطلاع مرضیه خانوم پس از این پست دوتا دیگه هم اومده ها

    پاسخحذف

اگر برای نوشتن نظر مشکل دارید، زیر این قسمت که نوشته «نظر به عنوان» ، روی زبانه (یعنی آن مثلث کوچک) را کلیک و نام ناشناس را انتخاب کنید و نظرتان را بنویسید و اگر خواستید نام خودتان را نیز بنویسید