۱۳۸۹ فروردین ۲۸, شنبه

مملکت قلعه حاجی و فعالیتهای شهری


فکر میکنم اینجا نانوایی دهملا باشد. 

سلامی دوباره همچو بوی بهار. حال و احوال چطوره دوستان؟ خوبید خوشید؟ دوماغ تان چاقه؟ بسیار خوب. امید که همواره سلامت و برقرار باشید. 
عرض شود که این سی و سومین مطلب است که دارم مینویسم. اگر منظور فقط نوشتن باشد مطمئن باشید که تا ابد حرف برای گفتن دارم اما دیگر نامش وبلاگ مملکت قلعه حاجی نمیشود بلکه میشود وبلاگ گپ. وبلاگ قلعه حاجی همانگونه که از قبل هم یادآور شدم مربوط به مملکت قلعه حاجی و اهالی آن است. تابحال از طبیعت و انگور و پلنگ و مار و عقرب و سوسمارش زیاد گفته ایم. شما دوستان نیز همکاری کرده اید و در این مورد جا دارد که از مهری و مجید و چنگیز و محمود و شادی تشکر کرد. امیدوارم دوستان بیشتری همکاری کنند، از صحنه های مختلف، هنگام کار، مثل عکس بالا، و یا کارهایی از قبیل کندن باغ، هنگام استراحت بعد از کندن باغ و صرف چای و ناشتا و غیره، هرس کردن درخت و کود دادن و  کاشت درخت و قلمه زدن و ساختن دیوار و ساختمان و این قبیل نیز عکس بگیرند و بفرستند. شرح عکسها را نیز به فارسینگلیش هم بنویسید اشکالی ندارد.

 توت از اولین محصولاتی است که در بهار بعد از زنگلاچو میرسد. عجب حالی میداد آن زمانها که توت شیرین را از درخت میچیدیم و لف لف میخوردیم. برخی مواقع طعم «سن» میداد.  سن همان خرچسونه است. حشره ای معمولا به رنگ سبز اما رنگهای دیگرش هم بود. اسم دهاتی اش را یادم رفته. بوی بدی میداد لامصب اما کی اهمیت میداد.
 ***
اما از ما گفتن که عصر عصر کامپیوتر و اینترنت است و این شتر در خانه تان خوابیده است. به شما قول میدهم که حد اکثر تا ده سال دیگر اکثر اهالی در خانه شان لپ تاپ دارند و همه بلد هستند که تایپ کنند. تازه این ده سال را من حد اکثر گفته ام. چه بسا به 5 سال هم نکشد. همانگونه که موبایل همه گیرشد، اینترنت نیز همه گیر خواهد شد. یک توصیه برای همه شما دارم و آن اینکه از همان اول تلاش کنید که ده انگشتی تایپ کنید. شاید بنظرتان سخت برسد. اما سختی آن فقط دو سه صفحه را شامل میشود. یعنی پس از آنکه سه صفحه را با کامپیوتر ده انگشتی مشق نوشتید، سرعت تان آنقدر میشود که از آنها که دو انگشتی مینویسند سریعتر مینویسید. اگر این کار را از آغاز ده انگشتیی و درست انجام ندهید ضرر بزرگی در زمینه اینترنت کرده اید. حالا نوشتن به انگلیسی و لاتین اشکالی ندارد دو انگشتی بنویسید زیرا زیاد با آن کار ندارید. اما فارسی را حتما ده انگشتی بنویسید. روش یاد گیری ماشین نویسی و تایپ را در اینترنت میتوانید بیابید و بسیار ساده است. فارسی را در کامپیوتر تان نصب کنید. فعلا برای شروع میگویم که همین الان روی صفحه کلید کامپیوتر روی حرفهای F و  J  را اگر با انگشت اشاره تان لمس کنید یک برجستگی احساس میکنید. صفحه کلید من سوئدی است ممکن است با شما تفاوت کند. اما بهرحال پیدا کردن این دو برجستگی که بصورت خط فاصله برجسته روی این دو کلید قرار دارد کار آسانی است. دو انگشت اشاره روی این دو کلید قرار میگیرد و بقیه انگشتها در کنار آن. اینجوری هشت انگشت شما روی هشت کلید کنار هم قرار میگیرد. بین دو دست دو کلید فاصله است. روی یکی یکی کلید ها را فشار دهید و ببینید که چه حرفی را نشان میدهد. سعی کنید جای هر حرف را با کلید آن به خاطر بسپارید و همزمان تایپ یک جمله را نیز تمرین کنید. بدین ترتیب که هر حرفی و هر کلیدی را با انگشتی که به آن نزدیک تر است و شما راحت تر هستید فشار دهید. قانونی برای این کار نیست. هرکسی روش خود را دارد. اگر بتونید از اینترنت یا از جای دیگر جزوه ای در این مورد بیابید خیلی کمک خوبی است. اولش خیلی سخت شروع میشود و آدم نا امید میشود. اما مطمئن باشید که در پایان روز جای دستکم پنج کلید را یاد گرفته اید. سی و دو تقسیم بر پنج حدودا میشود شش. یعنی پس از شش روز که روزی یکی دو ساعت تمرین کرده اید جای همه کلید ها را یاد گرفته اید و میتوانید با سرعت مناسبی تایپ کنید.
وقتی جمله بالا را تمام کردم خودم رفتم از گوگل جستجو کردم و مطلبی را پیدا کردم که در پایان مطلب امروز می آورم که آنها که همت دارند آنرا بخوانند و خود را به یکی از بهترین ابزار دنیای مدرن مجهز کنند. توجه داشته باشید که سن و سال و این حرفها اصلا مطرح نیست. به قول یارو بهانه هایی از قبیل سن و سالم بالاست و  سواد ندارم و چشمهام سو نداره و  کمردرد دارم و نمیتونم و علاقه ندارم و دوست ندارم و نمیخوام و نمیخورم و.... خلاصه از این حرفها نداریم. 
***
خوب رسیدیم به اینجا یکی دوتا از دوستان بازهم خواستار عکسی از ما شده بودند و کنجکاو بودند که من در سوئد چه میکنم و از زندگی ام بنویسم. خلاصه بگویم که شبیه دیگرانی است که بسیار شنیده اید و حرف تازه ای نیست. اما در آینده در این مورد خواهم نوشت. میتوانم در مورد مسائل اجتماعی و شهری سوئد برای تان صحبت کنم و اینکه آیا میتوان از جامعه سوئد درسهایی برای بهتر کردن شرایط ده گرفت یا خیر. هرچند شاید بنظر رسد که نمیتوان طرحهای شهری کشوری پیشرفته مثل سوئد را در یک ده کوچک جهان سومی پیاده کرد اما نیازی نیست که حتما همه چیز مدرن باشد که بتوان کاری انجام داد. مثلا نظافت و تمیزی نیازی به کشور مدرن ندارد. یکی از تمیز ترین روستاهایی که دیده ام مهمان دویه (ممه دویه) در پای کوهستان بود. من کودک بودم که این روستا را دیده ام و هنوز تمیزی آن از خاطرم نرفته است. در آینده در این مورد بیشتر خواهم گفت. 


در مورد کارهای اجتماعی مشترک از قبیل درختکاری، درست کردن پارک، و سالن ورزشی با همکاری دولت و داوطلبین محلی و بسیاری مسائل دیگر. البته همانگونه که آمد در این مورد همکاری شما دوستان نیز لازم است. این که فعالانه در مسائل و بحثها شرکت کنید و دیگران را نیز به انجام کارهای داوطلبانه برای ده تشویق کنید. دهه هاست که ده ما صاحب انجمن در تهران و ده است. خود این انجمن میتواند وبلاگ یا سایتی برای خود ایجاد کند و مسائل ده را پی بگیرد. جوانان نیز میتوانند برای تنظیم کارهای این وبلاگ یا سایت همکاری داوطلبانه کنند. بدین ترتیب میتوان همولایتی ها در هرکجا که باشند را با مسائل ده آشنا کرد و آنان را به شرکت و پشتیبانی از طرح ها و برنامه ها تشویق کرد. این نیز شتری است که در خانه مملکت قلعه حاجی خوابیده است و دیر یا زود چنین امری انجام خواهد شد. 
حال اما اگر نمیتوان در حال حاضر همه طرحها را به نتیجه رساند اما درج عکس در اینجا کاری ندارد. این هم عکسی از ما که دوستان از سر محبت خواسته بودند و تقدیم میشود به امید روزی که در «دم قلعه» پایتخت مملکت قلعه حاجی عکسی مشترک با دوستان به یادگار برداریم. 

 توضیح اینکه در این عکس با یکی از دوستان مشغول شوخی بودیم.  من عکس خودم را جدا کردم و در اینجا درج کردم که این شادی را نیز با شما تقسیم کنم. 


این هم از مطلب امروز و در زیر مطلبی در مورد تایپ کردن برای علاقمندان می آید که از اینترنت پیدا کرده ام؛


چگونه سریع تايپ کنیم

::: با خواندن این مقاله تايپیست حرفه ای شوید ::::

روش تايپ 10 انگشتي با صفحه کليد
در اين گفتار به اختصار روش تايپ 10 انگشتي آموزش داده مي شود. همانطور كه مي دانيد، تايپ ده انگشتي مهارتي است كه به شما امكان مي دهد تا بدون نگاه كردن به صفحه كليد، با سرعتي بيش از 5برابر افراد عادي (180حرف در دقيقه) تايپ نماييد.
ارزش و اهميت تايپ ده انگشتي
مدت دوره آموزش تايپ حرفه اي، به طور معمول در آموزشگاه هاي فني و حرفه اي 4 ماه است كه گاهي بيشتر نيز مي شود. اما معتقدم كه جهت آموزش اين مهارت به افرادي كه واقعاً انگيزه و پشتكار يادگيري آن را داشته باشند، يك جلسه نيز كافي بوده و بعد از آن در صورتي كه تمرين مرتب و مكرر كنند، به مرور زمان در حد تايپيست هاي حرفه اي آموزش ديده ظاهر خواهند شد.
قدم اول
به صفحه كليد نگاه كنيد. دو تا از دكمه هاي صفحه كليد روي خود برجستگي هاي كوچكي دارند كه وجود آنها كمك مي كند تا موقعيت اين دو دكمه را حتي در تاريكي يا بدون نگاه كردن نيز بتوان پيدا كرد. دكمه هاي مذكور، حروف F و J مي باشند. انگشت اشاره دست راست خود را روي حرف F و انگشت اشاره دست چپتان را روي حرف J بگذاريد.
قدم دوم
دو انگشت سبابه خود را روي دكمه SPACE مستقر نموده و 6 انگشت باقيمانده را به ترتيب روي دكمه هاي كنار حروف F و J بگذاريد. (البته بدون فشردن دكمه ها) با مستقر شدن دستتان در اين حالت، موقعيت تمامي ديگر كليدها، نسبت به اين  8 كليد رديف وسط، قابل دسترس مي باشد. اين 8 دكمه را كليدهاي خانه (HOME KEYS) مي نامند.
لازم به يادآوري است كه علت مرتب نبودن دكمه هاي صفحه كليد به ترتيب الفبايي، آرايش آنها به ترتيب ميزان كارايي است. 8 كليد خانه، پركاربردترين حروف صفحه كليد به شمار مي روند.
قدم سوم
براي تايپ كردن، هر كليدي را كه مي خواهيد فشار دهيد بايد از ميان 8 انگشت رديف وسط، فقط يك انگشت كه به آن دكمه نزديكتر است از جاي خود بلند شده، كليد مذكور را فشرده و دوباره به جاي خود بازگردد. پس از بازگشت انگشت به موقعيت اوليه، انگشت بعدي جهت فشردن دكمه بعدي از جاي خود بلند شده، دكمه را فشرده و به جاي خود باز مي گردد. همينطور، هر دكمه اي را كه مي خواهيم فشار دهيم، فقط يك انگشت براي فشردن آن از جاي خود حركت كرده، آن كليد را فشرده و دوباره به جاي خود باز مي گردد.
شروع تايپ سرعتي به روش صحيح:
به عنوان شروع، دست خود را به روش گفته شده روي كليدهاي مبنا گذاشته و هر يك از كلمات زير (يا ديگر كلمات دلخواه) را در برنامه WORD به قدري تايپ كنيد كه احساس نماييد نوشتنشان (بدون نگاه به صفحه كليد) برايتان آسان شده است. هر كلمه، حدوداً دو خط.
الف) تمرين با حروف رديف وسط:
سم، كشك، گك، ات، لب، شك،
بات،بابا ،الب، شبي، ياس، سال، لاك،
كمال، شيما، مينا، امشب، لك لك، نم نم
ب) تمرين با حروف رديف وسط و بالا:
ضش، صس، ثي، قب، فب، چك، جك، حك، خم، هن، عت، غت
ضامن، صبا، ثمين، قليان، فلفل، چنگك، جنگل، خلاص، هميشه، علما، غلام
فسنجان، فسقلي، فكستني، ثنايي، قلقلي، قشنگ، عقاب، خفن، خنك
پ) تمرين با حروف رديف هاي وسط، بالا و پايين:
ظش، طس، زي، رب، ذب، /ك، .م، ون، ئت، دت، زكي، رشت، دادار
ظله، طشت، زورو، رب انار، بند رخت، ظالم، طالبي، زنبور، روزي، ذليل، دهكده، نائب،آبله
(نكته1: جهت نوشتن حرف آ كليدهاي SHIFT+H را بفشاريد.)
(نكته2: كليد SHIFT همواره با انگشت كوچك دست مخالف دستي كه حرف مربوطه را مي زند فشرده مي شود)
ملاحظه، كبوتر، آشكار
قدم چهارم :
در شروع كار، ممكن است اجراي اين روش، كمي برايتان دشوار بوده و يا احساس كنيد روش كندي است. اما فراموش نكنيد كه به مرور زمان آنقدر در اين كار ماهر خواهيد شد كه سرعت نوشتنتان با صفحه كليد چندان فرقي با سرعت نوشتن با خودكار نخواهد داشت.
تمارين مربوط به كليدهاي اعداد، در اينجا آورده نشده، اما جهت اطلاع از انگشت متناظر با هر عدد، به رنگ دكمه ها در شكل زير دقت نماييد. (كليدهاي همرنگ با انگشت مشابهي فشرده مي شوند)

ممكن است با بلند شدن يك انگشت، انگشت ديگري نيز به طور غير ارادي از جاي خود بلند شود، اما اين موضوع ايرادي نداشته و مهم اين است كه حتماً پس از فشار دادن دكمه مورد نظر، هر دو انگشت به جاي اوليه خود باز گردند.
كليات ماجرا
كليات ماجرا همين بود. اما يادتان باشد كه ميزان سرعت و مهارت شما در تايپ كامپيوتري فقط و فقط بستگي به ميزان تمرين و تجربه تان خواهد داشت. چنانچه زماني برسد كه بتوانيد 180حرف در دقيقه تايپ كنيد (با احتساب كسر 5حرف به ازاي هر غلط) يعني شايستگي دريافت مدرك بين المللي اين رشته را داشته و از نظر سازمان فني و حرفه اي كشور، يك تايپيست حرفه اي به شمار مي آييد.
با مراجعه بهاين لينک مي توانيد نرم افزارهاي مرتبط با تايپ را دانلود نماييد.
منبع : يزد فاوا و وب سايت فن آوري اطلاعات


۵ نظر:

  1. کاچه=خل و چل
    تیلاق و کرچنه=آدم خیلی لاغر
    دبdob

    پاسخحذف
  2. میگن هفتاد توت از درخت افتاد...

    پاسخحذف
  3. نونوایی دهملا نیست خونه یکی از اهالی قلعه باید باشه
    خانوم نونوا هم حاج بلقیس باید باشه که چند سال پیش فوت کرد

    پاسخحذف
  4. مرسی از روش تایپ کردن الان کلاسای مختلفی هست تو این زمینه هست.
    اینترنت خیلی خوبه اما استفاده درست ازش مهمه فرهنگ استفاده

    پاسخحذف
  5. محسن جان اینجا نانوایی خانگی مراد اباد است و هر کس دوست داشته باشد به این خانم سفارش میدهد واین خانم برایشان نان محلی میپزد قربانت منیزه

    پاسخحذف

اگر برای نوشتن نظر مشکل دارید، زیر این قسمت که نوشته «نظر به عنوان» ، روی زبانه (یعنی آن مثلث کوچک) را کلیک و نام ناشناس را انتخاب کنید و نظرتان را بنویسید و اگر خواستید نام خودتان را نیز بنویسید