۱۳۸۹ فروردین ۲۹, یکشنبه

با اینترنت به دیدار ما بیایید

ایستگاه مرکزی اتوبوس و تراموا در شهر گوتمبرگ محل زندگی من. من این عکس را از لپ تاپ خودم گرفتم. شما هم میتوانید در خانه تان بنشینید و همه شهر گوتمبرگ و بسیاری شهرهای جهان را قدم به قدم بگردید و قدم بزنید. جالب است نه؟ در مطلب امروز در این مورد خواهم گفت.
***
 دردو بر شما دوستان.  قبلا گفته بودم که در مورد مسائلی که میتواند با ده ارتباط داشته باشد برای تان خواهم نوشت. اخیرا شنیده ام که شرکت مخابرات با ماهی ده هزار تومان در ماه اینترنتی با سرعت 128 کیلوبایت در ثانیه در اختیار مردم قرار میدهد. قیمتی بسیار مناسب با سرعتی قابل تحمل برای ارتباط با جهان اطراف. اما با این اینترنت و این سرعت چه میشود کرد. 
اولین استفاده از این اینترنت پرداخت قبضهای آب و برق و سایر خدمات است. اینکه لازم نیست خود را به باجه پرداخت بانکها یا پست برسانید. اینکه در خانه حسابهای بانکی تان را چک کنید و قبضهای تان را پرداخت کنید صرفه جویی زیادی در وقت و پول است. در سوئد اگر پرداختهای مان را اینترنتی انجام بدهیم هزینه ای ندارد درحالی که رفتن به بانک یا پست و پرداخت قبض هزینه بانکی اضافه به همراه دارد. صرفه جویی در پرداخت همین هزینه خرج اینترنت را در می آورد. شما نیز اگر وقتی را که برای رفتن به بانک و نیز استارت ماشین و مصرف بنزین و سایر موارد را کنار هم بگذارید ملاحظه میکنید که داشتن یک اینترنت ده هزار تومانی 24 ساعته به صرفه است.


نکته دیگر ارتباط با جهان اطراف است. میتوانم بگویم که من خودم شخصا کمتر ماهواره و تلویزیون تماشا میکنم مگر اخبارها یا برخی برنامه های سرگرم کننده. روزانه شاید نیم ساعت اخبار تلویزیون را ببینم و یا یک ساعت برنامه های جالب. اما دستکم روزی دو ساعت یا بیشتر را در اینرنت هستم و سایتهای ایرانی و غیره را تماشا میکنم. سایتها و برنامه های غیر ایرانی مورد استفاده من «گوگل ارث»  که کره زمین  و بسیاری اطلاعات دیگر را نشان میدهد و بسیار جالب است. این که از بالا بتوانید قلعه پایین و خانه ها را روی کره زمین ببینید بسیار جالب است. 


 ما در آپارتمانی در ساختمان روبرو زندگی میکنیم. عکس را از لپ تاپم و از اینترنت، نقشه گوگل google map برداشته ام. 

*سایت دیگر نقشه های گوگل یا google map  است. اخیرا این سایت یک آدمک را به زوم خود اضافه کرده است که در برخی شهرها میتوانید این آدمک را با مارکر موش کامپیوترتان برداشته و در نقشه مثلا لس آنجلس روی یک خیابان بی اهمیت بگذارید. بعد گویی خود در آن خیابان ایستاده اید میتوانید دور خودتان بچرخید و خیابانها و خانه ها را ببینید و بعد قدم بزنید و به جلو بروید و از این خیابان به آن خیابان. هنوز هیچکدام از شهرهای ایران شامل این نقشه نشده اند. اما شهر گوتمبرگ سوئد که من در آن زندگی میکنم و نیز خیابان و خانه ما در حاشیه شهر کاملا معلوم است. با این نقشه میتوانید در خیابانهای لس آنجلس و یا کنار برج ایفل پاریس بایستید و گردش کنید. 

در اینجا هنوز پشت خانه ماست. فقط کمی سرم را در برنامه گوگل مپ برگردانده ام. واقعا گویی دارید قدم میزنید. هم میتوانید اطراف خود را در هر قدم ببینید و هم میتوانید سرتان را بالا کنید و آسمان را هم تماشا کنید.تصویر آنقدر دقیق است که حتا تابلوی اسم کوچه کناری نیز کاملا خواناست. همین آدرس را اگر به گوگل ارث یا گوگل مپ بدهید راننده بدون دریافت کرایه شما را از بام آسمان یکضرب میآورد به اینجا. خلاصه زود باشید که یواش یواش ناهار هم دارد آماده میشود.

حال شرح بدهم که چگونه این عکسها تهیه شده است. 



در عکس بالا یکی از ماشینهای گوگل ارث را می بینید. ماشینها مدلهای مختلف و رنگهای مختلف دارند. بسرعت خیابانها را میگردند و همانگونه که در عکس ملاحظه میکنید ده دوازده عدد دوربین در برج بالای ماشین نصب شده هر دوربین 30 عکس با حجم بالا در ثانیه بر میدارد. از همینجا مشخص میشود که عکسهایی که کنار هم قرار میگیرد چقدر دقیق و چه حجمی دارند.
 نمیدانم عادت دارید به گوگل ارث بروید یا خیر. بهرحال اخیرا گوگل ارث نیز تقریبا همه عکسها را از روی کره زمین برداشته و برخی را باقی گذاشته. از جمله عکسهایی من و یکی دو تن دیگر از همولایتی ها روی منطقه خودمان گذاشته بودیم نیز غیب شده. اما روی گوگل ارث نیز مانند گوگل مپ در شهرهای بزرگ جهان و بسیاری نقاط دیگر دوربین هایی به چشم میخورد. هرچه بیشتر به سطح زمین زوم کنید این دوربینها بهتر نمایان میشود. با کلیک روی هرکدام از آنها یک تصویر کروی در مقابل تان باز میشود که میتوانید زمین و آسمان و اطراف را درست در همان نقطه تماشا کنید. 

 مجسمه خدای دریا در مرکز شهر گوتمبرگ در یک روز تابستانی و احتمالا یکشنبه که شهر خلوت است. این عکس را نیز در گوگل مپ و از لپ تاپم برداشته ام.همچنین عکس زیر نیز به همین ترتیب برداشته شده است؛ 

  خیابان کنار برج ایفل پاریس. میتوانید در اینجا با برنامه گوگل مپ سرتان را بالا بگیرید و نوک برج را هم تماشا کنید و همزمان مثلا با من از طریق اینترنت صحبت کنید. چگونه؟ 
شاید همه شما با برنامه یاهو آشنا باشید. اما برنامه دیگری هست بنام skype . این برنامه را دانلود و در کامپیوترتان نصب کنید. صدایش از تلفن و یاهو بسیار بهتر است و گویی کسی در صحنه روبروی شما پشت میکروفون ایستاده و با شما صحبت میکند. صدایی روشن تر و صاف تر از صدای رادیوی اف ام که با سرعت اینترنت 128 کیلوبایت در ثانیه میتوان از آن لذت برد آنهم مجانی. 

از دیگر استفاده های اینترنت شرکت در اتاقهای بحثها و گپهای عمومی است بخصوص برای کسانی که ارتباط چندانی با دنیای اطراف شان ندارند. یکی از کاربردهای امروزین این اتاقهای گپ آشنایی و ازدواج زوجهاست. چند نفر از آشنایان من از طریق یاهو با همسر آینده شان آشنا شدند. تجربه نشان داده است که این گونه آشنایی ها نسبتا با دوام هم هست چرا که افراد دست بازی برای انتخاب دارند و میتوانند با افراد بسیاری صحبت کنند و صرف همان دقایق اول متوجه شوند که آیا این فرد مناسب آنها هست یا خیر. و لذا بدون آنکه صحبت پول و شغل و غیره بشود که تاثیر ناجوری در انتخابهای اشتباه دارند، افرادی که اخلاقا به یکدیگر نمیخورند از کنار یکدیگر بدون عمیق شدن میگذرند. از دیگر استفاده ها از اتاقهای گپ برقراری دوستی و آشنایی با دیگران از دیگر نقاط کشور و یا جهان است. سرگرمی خوبی برای افرادی که از تنهایی رنج میبرند. اطلاعات بیشتر در این مورد را در خود ایران بپرسید. 
و در آخر اینکه چنانچه به اینترنت دسترسی داشته باشید میتوانید وبلاگ خود را داشته باشید و چه بسا وبلاگی در مورد قلعه حاجی راه بیاندازید و زحمت ما را کم کنید تا ما به دیدار وبلاگ تان بیاییم. و بخاطر داشته باشید که هرچه این وبلاگها در مورد موضوعات گوناگون بیشتر شود به نفع ماست. پس بجای رقابت باید همکاری صمیمانه داشت.

۳ نظر:

  1. محسن- در مطلب قبلی منیژه تصحیح کرد که نانوایی خانگی و در مرادآباد است و هرکس بخواهد میتواند به آنها سفارش بدهد. اما شنیده بودم که در دهملا نیز نانوایی وجود دارد.

    پاسخحذف
  2. راستی کسی در مورد آن داستان که هفت نفر از جوانان قلعه برای رفتن هیزم به کویر رفته بودند و پنج نفر از آنها کشته شدند چیزی میداند؟

    پاسخحذف
  3. نانوایی دهملا دایر است البته بصورت سنتی نیست خبری از تنور نیست تنور برقی و امروزی است با دستگاههای مکانیزه

    پاسخحذف

اگر برای نوشتن نظر مشکل دارید، زیر این قسمت که نوشته «نظر به عنوان» ، روی زبانه (یعنی آن مثلث کوچک) را کلیک و نام ناشناس را انتخاب کنید و نظرتان را بنویسید و اگر خواستید نام خودتان را نیز بنویسید